دلالت معنایی میزانسن در سینمای هنری ایران
نویسندگان
چکیده مقاله:
این مقاله به دلالت معنایی میزانسن در سینمای هنری ایران و بررسی این دلالت معنایی در جنبههایی همچون صحنه، نورپردازی، حرکت دوربین وچیدمان بازیگر میپردازد تا به شناخت هر چه بیشتر جنبههای معنایی تکنیک در این نوع سینما و تجزیه و تحلیل بهتر سینمای هنری ایران یاری برساند. در آغاز، مسئلة پژوهش بیان میشود و بر این نکته تأکید میگردد که میزانسن، که از عناصر اصلی ایجاد معنا در فیلم است، چندان مورد توجه منتقدان ایرانی نبوده است. پس از طرح کلیاتی دربارة میزانسن و اهمیت مساله، بر لزوم پژوهشهایی تاکید میشود که پیشدرآمدی بر نظریهسازی در سینمای ایران خواهند بود. در همین بخش آغازین، اصطلاحات کلیدی این پژوهش نیز تعریف میشوند. بخش بعد به پیشینة میزانسن میپردازد و علاوه بر ارائة چند تعریف از اصطلاح «میزانسن» از دیدگاه نظریهپردازان پرآوازه، چهارچوب ادبیات تحقیق با توصیف و توضیح جنبههای مختلف میزانسن مشخص میشود. در پایان بخش آغازین، رابطة دلالت معنایی و تصویر تبیین خواهد شد. در بدنه اصلی مقاله، دلالت معنایی میزانسن از چهار جنبة صحنهپردازی، نورپردازی، حرکت دوربین و چیدمان بازیگر در فیلمهایی از عباس کیارستمی، سهراب شهیدثالث و ابراهیم گلستان بررسی میشود. در نتیجهگیری پایانی، یافتههای مقاله جمعبندی شده، محدودیتهای تحقیق بیان گردیده، و برای پژوهشهای بعدی پیشنهادهایی ارائه میشود.
منابع مشابه
بررسی خاستگاه سینمای هنری ایران
این پایان نامه با عنوان بررسی خاستگاه های سینمای هنری ایران، به منظور شناختِ ریشه های سینمای هنری ی ایران انجام شده است. بدین منظور جهت انجام فصل یک، نیاز به مشخص شدن جوایز بین المللی ی سینمای ایران بود. در این راستا و به دلیل عدم وجود منابع مستدل و کافی، مکاتباتی با جشنواره های متعدد جهانی از طریق ئی میل انجام شد. پاسخ این جشنواره ها در عین استقبال از موضوع پایان نامه، متاسفانه صریح و کاربردی ن...
15 صفحه اولورزش زنان و دلالت های معنایی آن
در مقایسه با گذشته، که ورزش در ذیل ابعاد آیینی، مذهبی و جنگاوری معنا پیدا میکرد و امری مردانه تلقی میشد، امروزه، به دلیل پیوند عمیق با مدیریت بدن، فراغت و سلامت، ورزش ماهیتی فراجنسیتی به خود گرفته و به بخشی از زندگی روزمره بین زنان مبدل شده است. در پژوهش حاضر، به قصد راه بُردن به تجربه و درک زنان از ورزش، به روش نظریة مبنایی با 30 نمونة زن دارای تجربة فعالیت ورزشی مصاحبۀ نیمهساختیافته بهعم...
متن کاملبررسی تطبیقی تولیدات سینمای دفاع مقدس حوزة هنری در دهه 60 با نظریههای سیدمرتضی آوینی (جستاری در مدیریت سینمای ایران)
امروز با گذشت نزدیک به چهل سال از انقلاباسلامی، اختلاف دو تهیهکننده اصلی سینمای ایران؛ یعنی حوزة هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ را باید «پاشنهآشیل سینمای ایران» دانست. حوزة هنری در وضعیت متضادی که داعیهدار سینمای فاخر و ارزشی است، تولیدات و مجوزهای صادره وزارت ارشاد را رد میکند. بهنظر بسیاری آثار تولیدی این ارگان با تعریف اثر فاخر همسانی ندارد. جداکردن صفت ابدی از ناهنجاری مذکور، ق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 2
صفحات 35- 46
تاریخ انتشار 2012-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023